שאלות ותשובות בנושא גירושין*

שאלה: מהו הסכם ממון? מי רשאי לאשר אותו ומתי רצוי לעשות הסכם כזה?

תשובה: הסכם ממון הוא הסכם בכתב המסדיר את יחסי הממון בין בני הזוג. רצוי לעשות הסכם ממון לפני הנישואין כך שבמקרה של פרידה של בני הזוג התהליך הופך להיות בדרך כלל פשוט וקל יותר. לעיתים זוגות שלא השכילו לעשות את הסכם הממון לפני הנישואין מגיעים להסכם ממון לאחר מו"מ ו/או מהלך משפטי. הסכם שנערך ונחתם בין בני זוג בשלב שלפני הנישואין נערך על ידי בני הזוג ומאומת על ידי רושם נישואין או נוטריון לאחר שבדק כי הזוג עשו את ההסכם בהסכמה חופשית תוך שהם מבינים את משמעותו ותוצאותיו. הסכם שנעשה לאחר הנישואין טעון אישור של בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הדתי. אישור זה לא יינתן אלא לאחר שבדק כי הזוג עשו את ההסכם בהסכמה חופשית תוך שהם מבינים את משמעותו ותוצאותיו.

 

שאלה: מהן עילות הגירושין על פי הדין הדתי? האם תמיד צריך עילה לגירושין?

תשובה: על פי הגישה המערבית המשפטית הרווחת: גירושין הדדיים ללא אשמה, כל מי שרוצה יכול לפרק את הקשר של הנישואין מתי שהוא רוצה ללא צורך בעילה. הגישה היהודית (על פי דין תורה) – שונה לחלוטין: גירושין הם גירושין בהסכמה של שני הצדדים. אולם אם אין הסכמה, צריכים על פי הגישה ההלכתית עילה. העילות מתחלקות לעילות התלויות באשמה ועילות שאינן תלויות באשמה ולהלן מס' דוגמאות:

עילות התלויות באשמה:

אינו זן ואינו מפרנס – המע' מטילה חובות על הגבר וגם על האישה, הזנת המשפחה והפרנסה הם החובות של הגבר.

בעל שלא רוצה לקיים יחסי ישות עם אשתו – היחסים הם חלק אינטגראלי מהנישואין.

בגידת הבעל – בעל שבוגד באשתו (רועה זונות) זו עילה שהאישה יכולה לתבוע את הגט."רועה זונות" מבזבז את אונו (אדם שחי עם נשים רבות מבזבז את האון שלו ולא יכול לספק את אשתו או להדביק את אשתו במחלות.

אלימות מילולית/ פיסית/ נפשית/ כלכלית – בעל שמכה את אשתו או מתעלל בה נפשית או באלימות כלכלית קשה זו עילה המאפשר לחייב גבר לתת גט לאשתו.

עילות שאינן תלויות באשמה:

עילת 'מאיס עליי' (סלידה): (ללמוד מהרמב"ם) האישה / הגבר טוענים שבן הזוג שאיתו הם חיים נמאס עליה עד למצב שהם לא יכולים לקיים יחסי ישות. לא חייבים שיהיה מאיסות פיסית אלא גם מאיסות נפשית למשל בעל שאישתו מגלה שבעלה פדופיל וכו'. לדוג' בעל שגרם למותו של הילד המשותף והאישה לא יכולה להתקרב אליו בשל כך.

נישואין באיסור – לא כל אחד יכול להתחתן עם כל אחד (אדם לא יכול להתחתן עם אמא שלו/ אחותו או שאדם התחיל לגור עם אישתו בזמן שהיא הייתה עדיין נשואה ולאחר מכן התחתן איתה או נישואין פרטיים של כהן וגרושה). אבל אם אדם הצליח לעשות נישואין באיסור ניתן לכפות את הבעל לתת גט.

מומים קשים – בעל או אישה שיש להם ריח הפה או ריח החוטם קשה או מחלת עור איומה ונוראה.

העדר כוח גברא.

עילות העיגון – בעל שמעגן את אשתו בהתנהגות שלו: כל העילות מדברות על בעל שחי עם אשתו. אולם אם בעל לא חי עם אשתו ומעגן אותה בהתנהגותו ניתן לחייב אותו לגרש אותה.

עילת רבנו ירוחם – (חי לפני 800 שנה שהזכיר: מה קורה כששני שני בני הזוג אינם רוצים אחד את השני זו עילה לכפות עליהם גט, מה זה לא רוצים? זו עילה שבסכסוך הגירושין העילה קמה מאליה) גם אם אדם טוען שהוא רוצה אולם בהתנהגותו מוכיח שאינו רוצה ניתן לכפות עליו להעניק לה גט.

עילת רבי חיים פלאג'י – עילה סובייקטיבית הנתונה כיום במחלוקת. זוג שטוען מול בית הדין כי הוא חי בנפרד מעל לשנה וחצי ייחקר על ידי בית הדין ובמידה ויתרשם כי זה נכון יחייב אותם לתת גט.